Pôsobenie Alchemilky na ženskú psychiku

08.03.2024

Alchemilka obyčajná (kontryhel) je asi najčastejšou súčasťou bylinných zmesí pre ženy. Patrí do čeľade ružovité. Pôsobí na mnohé ženské ochorenia, i keď podľa chemického zloženia nie je až tak zaujímavá. Alchemilka je v európskom bylinkárstve veľmi známa. Hovorilo sa jej i ženský plášť, Venušin plášť či plášť Panny Márie, čo naznačuje, že chráni ženy.

"Táto bylinka slúži ženám podľa potreby ako božsky prekrásne šaty, ako rúcho hodné kráľovny alebo ako ochranný plášť." 

(text z knihy Bylinky pre ženy -  Heide Fischer)

Zaujímavosťou Alchemilky je gutácia, kedy sa na listoch objavujú okrúhle kvapôčky vody, avšak nejde o rosu alebo dažďové kvapky, ale o prebytkovú vodu, ktorú bylinka vylučuje. Dievčatá v minulosti zbierali tieto kvapky a potierali si nimi tvár, aby boli krásne.

Myslím si, že Alchemilkina schopnosť gutácie prináša účinok na ženy v podobe vyplavenia pocitov, ktoré sú v žene nahromadené, zastavené, potlačené alebo jednoducho neprežité.

Ďalšou zaujímavosťou tejto čarovnej bylinky je jej kvietok, ktorý je veľmi maličký a olivovo zelený, čo je veľmi nezvyčajné. Je to farba ženskej intuície a prežívania cez srdce. Kvietok je v tvare osemcípej hviezdy.

Moja osobná skúsenosť s Alchemilkou je veľmi zvláštna. Asi po troch dňoch pitia alchemilkového čaju som začala mať veľmi silné sny. Boli to sny plné násilia, kedy som sa cítila ohrozená na živote. Vždy ma chcel v tom sne niekto zabiť. Raz to bola žena neskôr i muž. V každom z tých snov som cítila obrovskú agresiu a nenávisť voči mne a túžbu ma zničiť. Nikdy v živote som nemala tak silnú reakciu na žiadnu bylinku. Môžem to prirovnať ku homeopatikám alebo k iným vibračným liečivám..., ale takúto silnú reakciu som zažila iba pri alchemilkovom čaji. A deje sa mi to po každé, keď si pár dni dám tento čaj. Toto pôsobenie si vysvetľujem ako čistenie môjho podvedomia od potlačených strachov a pocitov, ktoré som mala a racionálne som ich vytesnila, pretože som nemala jasné dôkazy, ale "iba pocity" z nejakej situácie či z nejakých ľudí. Vnímam to však i ako čistenie minulých životov. Alchemilka má silný ochranný účinok, možno ma tie sny chránia pred skutočných vonkajším násilím, pretože ak by ostali tieto násilné strachy vo mne potlačené mohli by priťahovať násilie zvonka... Ale najzvláštnejšie na tom je, že nikdy v živote som takéto sny nemala, vyvoláva to len táto bylinka. Som zvedavá ako sa to bude vyvíjať ďalej a čo sa mi ešte odhalí. Najprv som skúšala alchemilku z mojej záhrady, ale tej nemám veľa a preto mám i kúpenú. Rozdiel bol značný. Pôsobenie domácej alchemilky oproti kúpenej bol 3:1. Kúpená má asi iba tretinový účinok oproti domácej. Ale inak ten istý. Sny nastúpia o čosi neskoršie. To ako na mňa pôsobí alchemilka teraz, neznamená, že bude tak na mňa pôsobiť i v budúcnosti alebo že podobne bude pôsobiť u iných žien. Myslím si, že je to veľmi individuálne.