Ľudové bábiky, duchovné dedičstvo Slovanov

zdroj obrázku hore - https://www.etsy.com/shop/sanjaartjpg?ref=l2-about-shopname

Slovanské ľudové bábiky sú súčasťou duchovného a kultúrneho vývoja Slovanov od samotného počiatku slovanskej kultúry a duchovnosti. S bábikami sa u Slovanov stretávame od šamanských a pohanských čias rovnako ako tomu bolo u väčšiny národov a etník. V súčasnosti sú známe najmä africké voodoo bábiky, ktoré sa rozšírili cez otrokov i v Amerike spolu s ich náboženstvom. Bohužiaľ hollywoodske filmy ich znázornili iba ako nástroj zla, čo je veľmi zavádzajúce, (viac v knihe - Voodoo Dolls in Magick and Ritual - Denise Alvarado). Rituálny, ochranný či iný čarovný účel, majú všetky bábiky prírodných národov a pohanských náboženstiev. Bábika je univerzálny prejav pôvodnej duchovnosti človeka bez ohľadu na rasu či etnikum.

Bábiky rovnako slúžili ako hračky pre deti, ale bol to jeden z mnohých účelov, ktoré bábiky plnili. Úloha bábiky ako hračky pretrvala dodnes, i keď v minulosti mali i bábiky na hranie často ochranný účel.


Je zaujímavé sledovať kde a ako prežili tradície bábik u slovanských národov. Rusi majú najviac zdokumentovanú históriu tradície ľudových bábik. Pedagógovia napríklad tvoria s deťmi ľudové bábiky. Tvoria kolo roka a ku každému obdobiu roka tvoria tematickú bábiku. Nájdeme tu bábiku, ktorá zabezpečuje dobrú úrodu a hojnosť, zdravie a ochranu a i... V ruskej tradícii je i dvojbábika, ktorá predstavuje pár a šťastie v manželstve.

V ruskej tradícii sa tradícia slovanských ľudových bábik zachovala najviac a môžeme tam nájsť viac ako desať druhov ľudových bábik a ich účelov. (Mnohí by si mysleli, že i matryošky sú staré ľudové bábiky, ale tie vznikli až na konci 19. storočia). 

Tvorili sa i bábiky na čarovanie, ktoré mali plniť želanie. Dievčina dala takejto bábike nejakú ozdobu či malú korálku, postavila ju pred zrkadlo a povedala jej: "Pozri, aká si krásna, prosím, splň mi moje želanie, chcela by som..." 

Mňa veľmi zaujala bábika dievča - žena, ktorá je ušitá tak, že pod sukňou sa nachádza trup a hlava druhej bábiky. Keď sa prevráti sukňa vznikne druhá bábika. Žena skrýva v sebe dievča a dievča skrýva v sebe ženu. Je to veľmi silná archetypálna bábika, ktorá v sebe nesie ženské kódy múdrosti. 

V tomto článku nie je priestor pre rozpisovanie celej tradície, ale na ruských stránkach nájdete všetky potrebné informácie.


V článku Jarné kúzlo lásky píšem o slovanských bábikách, ktoré sa vyrábali v čase jarnej rovnodennosti. Táto tradícia sa zachovala najmä v Bulharsku.


Rovnako je silná tradícia slovanských ľudových bábik na Ukrajine. Tu poznáme bábiku motanku, ktoré je v súčasnosti veľmi známa. Pri jej výrobe sa nepoužíva ihla a niť rovnako ako v ruskej tradícii. O tejto tradícii krásne píše ukrajinská čarodejnica, Madame Pamita, v knihe Čarodejnícka kniha Baby Jagy, ktorá vyšla v Eugenike.


V ľudovej rozprávke o Vasilise je jednou z čarovných postáv Vasilisina bábika, ktorú jej vyrobila a darovala mama na smrteľnej posteli. Táto bábika Vasilise pomáha prekonať ťažkosti a zvládnuť skúšky, ktorými prechádza u Baby Jagy. Bábika tu predstavuje silu celej ženskej rodovej línie, ktorá stojí za Vasilisou a vedie ju. Sila predkýň stojí pri Vasilise. Je to duchovné dedičstvo a múdrosť, ktorú jej matka v bábike zanechala. Aj tu vidíme, akú významnú rolu hrali ľudové bábiky u Slovanov.


Bábiky bez tváre

Slovanské ľudové bábiky nemali črty tváre, pretože podľa tradície ich tak nemohli posadnúť zlé sily či zlý duch. Boli takéto bábiky i na Slovensku? Áno, i my tu máme tradíciu bábik bez tváre, i keď nie tak zdokumentovanú a silnú ako v Rusku či na Ukrajine. Avšak ešte na začiatku 20. storočia sa stále vyrábali slovenské ľudové bábiky bez tváre. Neskôr s príchodom modernej doby a nových možností, sa na túto tradíciu zabudlo. 

"Hlavičky bábik boli jednoduché, z handričiek, zväčša bez kresby častí obličaja." (citácia na str. 218 z knihy Ľudové hračky na Slovensku - Pavol Michalides - 1972)

Prvá čb fotografia z knihy znázorňuje bábiky z Myjavy zo začiatku až prvej polovice 20. storočia. Naľavo vidíme bábiku bez čŕt tváre. 

Nasledujúce dva obrázky znázorňujú ľudové bábiky z knihy - Urob si bábiky a panáky - Eva Kováčová - 1983. Táto kniha sa nezameriava na slovenské ľudové bábiky, ale čerpá inšpiráciu aj z našej ľudovej tvorby ako vidíte na nasledujúcich obrázkoch.

Slovenské ľudové bábiky z handričiek sa volali popky, jed. č. - popka. Na Morave sa bábike hovorilo apolenka, hapolenka. V Čechách mudina. Avšak toto sú posledné zachované ľudové názvy, staršie pomenovania mohli byť i iné.


Šúpolienky - slovenské ľudové bábiky z kukuričného šúpolia

Slovenské ľudové bábiky šúpolienky vznikli až neskôr a to v oblastiach, kde sa pestovala kukurica, ktorá k nám pricestovala z Južnej Ameriky. Pre ich výrobu je nevyhnutná zručnosť a trpezlivosť. A bez staršej tradície výroby ľudových bábik, ktorá im predchádzala, by takéto skvosty z kukuričného šúpolia nemohli vzniknúť. Zaujímavosťou je, že tiež nemajú výrazné črty tváre. Namaľované majú iba očká.


V tomto článku som chcela stručne zhrnúť mne zatiaľ dostupné poznatky o tradícii slovanských ľudových bábik, ktoré plnili rituálne, ochranné, výchovné a iné účely a vyzdvihnúť tvorbu bábik ako základ slovanskej duchovnosti. V každej slovanskej krajine by sme určite našli tradíciu týchto bábik.

Pre skutočné spojenie sa s našimi slovanskými predkyňami a ich múdrosťou, je nesmierne dôležité začať tvoriť vlastné bábiky. Táto tradícia sa týka najmä žien a je súčasťou ženskej duchovnej cesty. Nadviažme na starú tradíciu, ale vytvorme si novú, ktorá bude odpoveďou na dnešnú dobu a naše súčasné ženské potreby.