Kniha - Keď život nejde podľa tvojich predstáv

19.02.2021

Túto knihu som objavila v knižnej búdke v našej dedine. Nedala som sa odradiť podnadpisom - Nádej pre katolícke ženy prežívajúce sklamanie a bolesť - a urobila som dobre. Autorka je americká katolícka katechétka a táto kniha má silný pozitívny a motivačný náboj. Napriek tomu ide do hĺbky. Keď si odmyslíme citáty pápežov a biblické prirovnania, je táto kniha dokonalým sprievodcom pre každú vedomú ženu. A prečo?

Hĺbka. Táto kniha ide do hĺbky, nevyhýba sa ľudskému utrpeniu, sklamaniu a životným prepadom. Nezľahčuje ich ani sa ich nesnaží eliminovať prehnaným pozitívnym myslením. Vysvetľuje, že tú najväčšiu lásku môžeme zažiť práve vďaka najväčšiemu utrpeniu a že vždy existuje cesta von zo začarovaného kruhu beznádeje. Súčasťou knihy sú i  príbehy zo života rôznych ľudí a osobné príklady autorky.

Mňa osobne sa táto kniha veľmi dotkla a vyjadrila inými slovami to, čo cítim a čo mám zažité. Dodala mi nádej v tom správnom čase a som za ňu vďačná božskej synchronicite.

Tu je zopár myšlienok, ktoré som si počiarkla...

  • Verím. Pomôž mojej nevere.
  • ...účelom krásy je zastaviť nás - aby sme prestali robiť to, čo práve robíme, prestali sa náhliť.
  • Ježiš bol majster aj v tom, ako viedol ľudí k zmene zaužívaného myslenia.
  • ...boli sme stvorení pre zmysel. Ak má niečo zmysel, vydržíme nepohodlie, útrapy a obete.
  • ...v tom tkvie krása modlitby - modlitba nám pomáha pochopiť to, čo sa okolo nás deje.
  • čakať a čakať, aj keď sa zdá, že to k ničomu nevedie.
  • Základný cieľ modlitby nie je získať vyslyšanie, ale prehĺbiť svoj vzťah k Bohu.
  • Henri Nouwen - netrpezliví ľudia predpokladajú, že "to pravé" sa deje niekde inde, a preto uháňajú z miesta na miesto. Daný okamih je pre nich prázdny.
  • Henri Nouwen - Duchovný život je život, v ktorom čakáme, aktívne prežívajúc terajší okamih vo viere, že nás stretne niečo nové, čo nesmierne presahuje našu fantáziu a predstavy o budúcnosti.
  • Utrpenie ťa chystá na to, čo má Boh pre teba dávno pripravené.
  • Po všetkých zmenách v scenári tvojho života uzavri s Bohom mier.
  • Milovaný nemusí nič dokazovať.
  • ...spôsob, akým ma Boh láme - aké žiale, obavy, úzkosti a utrpenie mi dá zakúsiť - vypovedá o mne niečo jedinečné.
  • ...naše jedinečné, osobné utrpenie priamo súvisí s tým, ako sa máme dávať ďalej - s naším jedinečným poslaním.
  • ...duchovný vývin sa nemeria počtom prejdených krokov, ale veľkosťou priestoru, ktorý vo svojom vnútri prenecháme Bohu.
  • Nech je výsledok A alebo B, prijmem ho s vášňou.
  • ...nepripútať sa k niečomu, z čoho si urobím zmysel svojho šťastia a naplnenia.
  • Obetovanie je pre srdce to, čo cvičenie pre telo.
  • Byť panenský znamená byť otvorený pre jednotu.
  • ...panenský život, život v čistote, a všetko, čo k nemu prispieva, je krištáľovo čisté, ničím nerušené spojenie medzi telom a duchom.
  • Panenský čistý je niekto, kto je naplno otvorený zjednoteniu s Bohom.
  • Aké putá a túžby vytláčajú z tvojho vnútra Boha?
  • Prerušený vzťah s Bohom spôsobuje rozkol medzi naším telom a duchom, a ten sa šíri do narušených vzťahov s ostatnými.
  • Sláva je viditeľný prejav Božej prítomnosti.
  • Ak iným dokážeš, že utrpenie nad tebou nezvíťazilo, že ťa nezbavilo ľudskej dôstojnosti spojenej s povedomím o zmysle života a neoddelilo ťa od iných ľudí a od Boha, prebudíš v nich nádej.
  • Utrpenie je pre nás príležitosťou znovuobjaviť svoju dôstojnosť a vedomie zmyslu života.