Moje skúsenosti s konzumáciou sóje

18.05.2021

Sója vyvoláva rozporuplné reakcie a to dokonca i u lekárov či vedcov. Myslím si, že sója nie je čiernobiela téma a preto pozdieľam svoje skúsenosti:

Konzumácia celej sóje ako uvarenej strukoviny

Pred pár rokmi som si kúpila bio sóju, ktorá samozrejme nebola GMO. Uvarila som si ju ako fazuľu, ochutila olejom a bylinkami a zjedla na večeru. Boli to asi dve polievkové naberačky. Asi do 12 hodín sa mi spustili príznaky, ktoré som predtým nikdy nemala. Začali ma bolieť prsia, boli napnuté, bradavky vztýčené a boľavé, červené viac ako inokedy a teplé. Rovnako i prsníky boli teplejšie. Vyzeralo to akoby som mala začínajúci zápal. Bolo to bolestivé, nepríjemné a i oblečenie mi spôsobovalo bolesť bradaviek. Našťastie tieto príznaky rýchlo ustúpili. Asi do troch dní. Odvtedy som viac sóju v jej prirodzenej strukovinovej podobe nejedla a ani to neplánujem.

Moja mama začala brať v prechode prírodné tabletky s fytoestrogénom, ktorých hlavný podiel bola sója. Po pár dňoch ju začalo bolieť podbruško ako pri menštruačných kŕčoch. Tabletky preto vysadila.

Prírodné tabletky na zväčšenie poprsia obsahujú prírodné fytoestrogény z rôznych rastlín, ale i zo sóje. Výrobcovia sa asi spoliehajú na dráždivé účinky na prsnú žľazu, kedy si ženy začnú namýšľať, že im rastú prsia. Moja príbuzná i moja dobrá kamarátka pred rokmi tomu naleteli, ale jediné čo získali, bola prázdnejšia peňaženka. Možno sa treba spýtať Eriky Judínyovej ako na to... či náhodou nekonzumovala GMO sóju, po ktorej vám vraj narastú silikónové prsia :D

Konzumácia fermentovanej sóje

tofu, tempeh, prírodne fermentovaná sójová omáčka, natto

Posledné mesiace pravidelne konzumujem slovenské tofu. Zatiaľ som nezaznamenala žiadne zmeny v cykle či v bolestivosti prsníkov alebo iné nepriaznivé zmeny po konzumácii tofu. Tofu obsahuje všetky aminokyseliny, fytoestrogén a fermentáciou získava veľa zdraviu prospešných látok. Podľa mňa sú fermentované sójové produkty z bio sóje zdraviu prospešné.

Kto sú sójoví chlapci?

V necenzúrovaných médiách sa často používa toto slovné spojenie pre zženštilých mužov, pre slniečkárov a mužov odtrhnutých od reality a vlastných inštinktov. Sójoví chlapci sú aj tí, ktorí namiesto mäsa konzumujú veľa sóje a fytoestrogén im potláča testosterón a mužnosť. Podľa môjho názoru muži skutočne nepotrebujú konzumovať potraviny s vysokým podielom fytoestrogénu.

Škodí sója mužom?

Odpoviem otázkou: "Potrebujú muži viac estrogénu alebo testosterónu?"

Vegánske sójové produkty, áno či nie?

sójové mäso, sójové mlieko, sójová smotana, sójový jogurt, sójová zmrzlina, sójová múka, sójový granulát...

Tieto sójové produkty nie sú vyrobené z fermentovanej sóje a sú moderným trendom, ale so zdravým nemajú veľa spoločného. Samozrejme je to vec názoru. Ale prečo sa nedržať stáročiami overených ázijských postupov na spracovanie sóje? Teda vyrábať zo sóje fermentované potraviny, ktoré sú lepšie stráviteľné a zdravé.

Tento článok je zdieľaním osobnej skúsenosti a nie je zdravotným odporúčaním, vždy sa riaďte vlastným úsudkom.