Sarasvati, bohyňa veľmi štíhlych žien?

07.11.2025

Indická bohyňa Sarasvatī ma zaujala, keď som hľadala nejakú bohyňu, ktorá by bola nejak spojená s príbehom žien, ktoré sú prirodzene veľmi štíhle a zažívajú kvôli tomu spoločenské posudzovanie, zosmiešňovanie a ponižovanie ich tela (bodyshaming). A spojenie s archetypom či bohyňou, ktorá by niesla podobný príbeh, by mohol byť pre ne liečivé.

Bohyňa či archetyp s takýmto príbehom vlastne vôbec neexistuje, pretože bohyne boli vždy uctievané ako krásne  i keď tu máme zavrhovanú Lilith či očierňovanú Máriu Magdalénu, ich príbehy sú síce o tele, ale nesú inú tému. Avšak našla som bohyňu Sarasvatī, ktorá nebola vnímaná ako krásna práve pre jej "príliš chudé" éterické telo. Avšak treba povedať, že jej života bohyne sa to nijak nedotklo a nebola tým zasiahnutá, je to skôr príbeh vzťahu ľudí k tejto bohyni a ku ženám, ktoré ju môžu zosobňovať.

Zaujímavé je tiež sledovať do akej miery je obľúbená v panteone indických bohýň, pretože býva často prehliadaná, i keď je jedna z najpôvodnejších bohýň. Jej sila je však veľmi jemná, nepresadzuje sa a nezvádza. A preto bola a je pre mnohých ľudí s povrchnejším vnímaním neuchopiteľná.

Bohyňa Sarasvatī nesie nádherné ženské vlnenie, ktoré je spojené s pravou podstatou vesmíru. S tajomnou a skrytou múdrosťou všetkého života. A vie prinášať túto múdrosť sem na Zem cez slová. Jej telo je krehké práve preto, že nesie tak vysoké vibrácie, ktoré by iné, plnšie telá bohýň neuniesli.

Niektoré staré texty uvádzajú, že nie je pôvabná, pretože je príliš chudá a bohom sa nepáči, dokonca ju niektoré texty opisujú ako vysušenú. Jej krása sa začala v spisoch vytrácať postupne, keď v indickom náboženstve začali viac uctievať bohyne s oblejšími tvarmi a inými úlohami, ktoré boli viac pozemské. Je to vidieť i na prístupe boha Brahmy, ktorý podľa niektorých textov po nej túži a inde čítame, že sa mu nepáči. 

Veľmi zaujímavé je sledovať obrazy tejto bohyne, ktoré sa časom prispôsobili tomu, čo chcú niektorí muži ale aj ženy vidieť a čo je práve ideálom spoločnosti. Preto je veľmi ťažké nájsť vyobrazenie Sarasvatī, ktoré by sedelo na jej skutočný vzhľad a uctilo si jej jedinečnú krásu. Ak sa však ľudia nechcú dívať na jej pravú podobu, znamená to, že nedokážu ani vnímať jej podstatu a získať od nej dary. Božská múdrosť a poznanie zrejme nie sú pre každého. Prvé dva obrázky (a ešte jeden v bledomodrej farbe), ktoré ste mohli vidieť v tomto článku som dala vytvoriť AI a použila som éterický opis jej vzhľadu zo starých textov. Ku koncu článku však nájdete i dva obrazy súčasných indických umelcov, ktorí zobrazujú túto éterickú bohyňu celkom príhodne. 

socha dole - bežné "komerčné" zobrazenie bohyne Sarasvatī, ktoré však nesedí s pôvodným opisom jej vzhľadu

V Padma Purāṇa sa hovorí, že Brahmā vytvoril Sarasvatí z ohnivého dychu — teda z princípu vzduchu a zvuku, nie z vody a mäsa.
Jej "chudosť" má vyjadrovať jemnosť, éterickosť, nie fyzické oslabenie. 

V niektorých neskorších tantrických verziách (napr. Rudra-Yāmala Tantra, Śārada-Tilaka-Tantra) je jej krása opísaná nie fyzicky, ale vibračne:

"Jej telo je zvuk, jej dych je mantra, jej tvár je pieseň."

V Brāhmaṇach (napr. Śatapatha Brāhmaṇa, 3.2.4–5) a niektorých verziách Purán sa opisuje Sarasvatī ako:

  • suchá ako trstina

  • bez telesného lesku

  • niekedy dokonca ako tá, ktorú Brahmā odmieta či tú, ktorú druhí bohovia nevidia ako telesne príťažlivú.

  • V niektorých puránskych textoch (napr. Brahmavaivarta Purāṇa) sa hovorí, že Brahmā stvoril Sarasvatí, zamiloval sa do nej, no ona ho odmietla. Brahmā bol symbolom túžby po poznaní, a Sarasvatī ako múdrosť je tým poznaním, ktoré sa nevydáva ľahko — vyžaduje disciplínu a askézu. Keď Brahmā stvoril Sarasvatī z vlastného dychu či myšlienky, uzrel ju a naplnila ho túžba, lebo bola nádherná ako žiariace poznanie samo

  • "Keď sa Brahmā pozrel na Sarasvatī, stala sa krásnou, lebo ju uzrel očami túžby." Inými slovami: jej krása sa rodí z pohľadu vedomia, ktoré túži po poznaní.

  • Brahmā = tvorivá myseľ
    Sarasvatī = inšpirácia, ktorá ju prebúdza 

  • Opisy, ktoré ju vidia ako nepôvabnú vychádza od mužov, ktorí spisovali starobylé texty a boli posadnutí jedným ideálom krásy, kde má žena veľké guľovité prsia, veľmi štíhly driek a oblé boky. V podstate ako umelá Kim Kardashian. Môžeme to vidieť v starom indickom umení. Bežné indické ženy tak nevyzerali ani vtedy a nevyzerajú tak ani dnes. 

V Padma Purāṇa sa hovorí, že Brahmā vytvoril Sarasvatí z ohnivého dychu — teda z princípu vzduchu a zvuku, nie z vody a mäsa.
Jej "chudosť" má vyjadrovať jemnosť, éterickosť, nie fyzické oslabenie.

Krása Sarasvatī nie je povrchná a zameraná na pudy, ale intelektuálna a duchovná.
Len bohovia, ktorí reprezentujú čisté vedomie (Brahmā, Višnu, Šiva), ju môžu vidieť ako krásnu, pretože jej skutočná krása sa ukazuje len tým, ktorí nehľadajú iba povrchné uspokojenie, ale pravdu. 

Sarasvatī je jednou z najstarších bohýň celého indického panteónu. Niektorí indológovia (napr. Michael Witzel, David Frawley, Wendy Doniger) poukazujú na možnosť, že Sarasvatī má predvédske korene a môže byť pôvodne drávidská alebo harappská riečna bohyňa, neskôr absorbovaná do védskeho panteónu, alebo indoeurópsky archetyp "riečnej matky" – podobne ako grécká Okeanida, slovanská Mokoš, či keltská Boann (bohyňa rieky Boyne). 

Takmer všetky tieto tradície majú ženské božstvo rieky ako matku poznania a života. To naznačuje spoločný indoeurópsky archetyp, ktorý sa v Indii rozvinul do podoby Sarasvatī.

  • Sarasvatī  सरस्वती pochádza z koreňa saras, čo znamená jazero, rieka, voda.

  • Prípona -vatī znamená "tá, ktorá má alebo obsahuje".
    Sarasvatī = "tá, ktorá obsahuje vody" alebo "tá, ktorá plynie".

  • Už samotný jazykový pôvod ukazuje, že bola personifikáciou vody a prúdenia - nielen fyzického, ale aj duchovného.

  • Sarasvatī zosobňuje čistú reč, ktorá prenáša vedomie, intuíciu, ktorá preteká myslou, ak je očistená a "nādā", zvukový aspekt kozmu. V tomto zmysle je Sarasvatī matkou všetkých mantier a bohyňou prebúdzania vedomia cez zvuk.

    Sarasvatī je stvoriteľkou jedného z najstarších jazykov Sanskrt

    Sarasvatī je "chudá" preto, že v nej nič neostáva z hmoty – je len zvuk, vibrácia, poznanie. 

    obrázok hore - maľba s názvom Bohyňa Sarasvatī - Božský pokoj  od Nilina Guha   

    Sarasvatī je takmer vždy zobrazená ako:

    • mladá, žiariaca žena s jemnou, pokojnou tvárou,

    • oblečená v bielom rúchu (niekedy hodvábne, priesvitné),

    • sediaca na bielom lotose alebo labuti, labuť predstavuje schopnosť rozlišovať medzi pravdou a ilúziou

    • býva zobrazovaná i s pávom

    Biela farba je tu kľúčová a znamená čistotu, satvu (duchovnú rovnováhu) a jas poznania. Ďalej sa spája s jasnou žltou farbou. Niekedy býva doplnená i jemnou bledomodrou farbou. Jej krása je priehľadná, intelektuálna, tichá.

    V puránskych opisoch (napr. Skanda Purāṇa, Devi Bhāgavata Purāṇa) sa hovorí:

    • jej pleť je ako žiariace perleťové svetlo,

    • oči veľké ako lotosy,

    • vlasy tmavé ako monzúnový oblak, často spletené do jemného uzla,

    • tvár tichá, mierna, ale prenikavá,

    • okolo hlavy má svetelnú auru — "tejas", ktorá symbolizuje jas poznania.

    Tento článok je súhrnom toho, čo predstavuje bohyňa Sarasvatī z duchovného ale i z ľudského hľadiska pre indickú kultúru. Pre prirodzene veľmi štíhle ženy môže byť inšpiráciou ako vnímať svoje telo a jeho božské poslanie. Na záver ešte musím uviesť, že Sarasvatī býva v súčasnosti zobrazovaná i ako patrónka detí, ktoré sa učia čítať alebo ktoré niečo študujú. Bdie nad nimi ako Anjel múdrosti.