Kráčaj životom akoby si tancovala Lezginku

16.12.2018

Lezginka je kaukazský tanec, ktorý je pomenovaný po národe Lezgov (lezga - orol). Avšak tento tanec tancuje veľa iných národov na Kaukaze a v okolitých štátoch bývalého sovietskeho zväzu.

obrázok https://astana.gov.kz/en/news/news/15904

A tak sa tomuto tancu hovorí i avarská lezginka, azerbajdžanská lezginka, čečenská lezginka, arménska lezginka, kaukazský tanec... Rovnako gruzínsky tanec, nazývaný i acharuli, je v základe ako lezginka, ale oveľa dynamickejší v ženských pohyboch. Tatársky tanec v sebe tiež nesie veľa prvkov lezginky, ale tanečnice menej plávajú po parkete. Tanečné prvky lezginky sú podobné s prvkami i neskoršieho ruského tanca beriozka ako napr. drobčenie nôh tanečníc a ich plávanie po parkete. Náročná práca nôh mužských tanečníkov je i v našom tanci odzemok.

V článku sa venujem kaukazskému tancu z pohľadu ženy samouka a preto tu nenájdete takmer žiadne informácie ku mužským tanečným prvkom.

Hovorí sa, že každý človek, keď spontánne tancuje, tancuje lezginku, pretože je to tanec ľudského srdca.

Lezginka je tradične párový svadobný tanec. Muž, predstavuje orla a žena labuť. Mužské prvky sú veľmi rýchle, ostré a výbušné. Muž ukazuje svoju telesnú silu a obratnosť. Naparuje sa pred ženou ako silný orol. Žena je naopak ladná, jemná, cudná a jej tanec má vyjadrovať skromnosť. Je ako plachá labuť, ktorá sa snaží uniknúť náletom silného orla, ktorý bráni tanečnici uniknúť z parketu. Avšak v tomto tanci sa muž a žena nikdy nedotýkajú. Sú v úctivej vzdialenosti a ich krúživé pohyby vytvárajú na parkete dve kružnice, ktoré sa k sebe približujú a vzďaľujú, pričom žena akoby stále uniká a muž ju dobýva, no zároveň rešpektuje jej osobný priestor.

Tanečnica drží chrbticu a hrudník v priamke a nohami na špičkách jemne drobčí po parkete, čo vyzerá akoby plávala po podlahe. Celý dojem dotvárajú i dlhé šaty. Ruky sú uvoľnené a jemne sa vlnia. Je to najmä práca zápästia. Pohľad tanečnice je cudný a nie vyzývavý. Často hľadí dole, vyhýba sa dlhému očnému kontaktu s tanečníkom, ale nikdy neskloní hlavu príliš dole. Hrdo sa nesie po parkete ako cudná labuť.

kresby - Julian Williams eshop s pohľadnicami

Krása lezginky mi učarovala. Už dlhé roky sa venujem ženským tancom. Začínala som klasickým brušným tancom, učila som sa základným prvkom indického tanca, najmä práce rúk a pantomímy, tribal tancu či africkému tancu. Učila som sa i cigánsky tanec. Ale vždy mi tam chýbala akási vznešenosť a teraz som konečne objavila to, čo som tak dlho hľadala. Lezginku, ktorá má v sebe dokonalý obraz ženskosti, jemnosti a ladnosti. A je tak posvätne cudná a zároveň príťažlivá. Keď som ju prvýkrát skúšala tancovať, moje telo sa cítilo akoby bolo zrodené pre lezginku. Cítila som, že je to to, čo som vždy hľadala. Základné prvky ženského tanca pri lezginke sú tie, pre ktoré sa moje telo a moja duša zrodili. Pomáhajú mi sa cítiť dôstojne, vnútorne silne a pritom ostať žensky ladnou. Učia ma ako držať rovno telo, vyrovnať chrbticu a ostať pokojnou, sústredenou a pritom uvoľnenou.

Vnímam v tomto tanci veľký mystický potenciál ako znovuzrodiť v sebe ženskosť, jemnosť a ladnosť. Prebudiť pravý Jin v žene a pravý Jang v mužovi. Mužské a ženské tanečné prvky sú v lezginke tak rozdielne a preto vytvárajú na parkete silnú polaritu a napätie. Pohľad na lezginku je očarujúci, oči priťahujúci a prebúdzajúci akýsi pradávny pocit harmónie medzi ženskou a mužskou polaritou.

obrázky - instagram - @kavkaz_dance_tedeeva