Krása ruskej Beriozky

19.12.2018

V poslednom článku som písala o kaukazskom národnom tanci, lezginke, a teraz chcem spomenúť ruskú berezku alebo beriozku - v preklade briezku. Briezka je ruský ženský tanec, ktorý nadväzuje na ľudovú tradíciu, ale jeho jedinečnú podobu má vďaka jeho zakladateľke a tvorkyni, ktorou bola sovietska choreografka Nadezhda Nadezhdina - Nadežda Nadeždina (1908 Vilnius - 1979 Moskva). Nadežda spojila folklór a balet a vytvorila jedinečný ženský tanečný súbor Beriozka - Briezka, ktorý funguje od roku 1948. Takzvané plávanie tanečníc po parkete doviedla Nadežda do dokonalosti a tento tanec dodnes uchvacuje divákov na celom svete. Názov briezka znamená vetvičku z brezy, pretože v najznámejšej verzii tohto tanca tancujú dievčatá s vetvičkou brezy.

zdroj obrázka - https://mylifedance.ru/articles/inspiration/110-birch-tree-dance-russian-girls-birch.html

Pri mojom nedávnom začiatku učenia sa lezginke a tiež technike "plávania" po tanečnom parkete, som skúmala ďalšie podobné tance bývalého sovietskeho zväzu. Každý národ má svoje špecifiká či už pri lezginke alebo iných podobných tancoch.

Pri svojom tanci sa inšpirujem viacerými zdrojmi a hľadám akýsi súzvuk toho, čo sa mi páči najviac a v čom sa i cítim najlepšie. Lezginka ma učí krásnej práci rúk a jemnosti, zatiaľ čo briezka ma učí dokonalej práci nôh. Oba tance sú dokonalým nástrojom na zlepšenie držania tela a pomáhajú vyrovnať chrbticu, čo pre dlhoročné zlé návyky skutočne potrebujem. Spájam prvky z týchto krásnych tancov do sólového tanca, pretože sa tancu venujem samostatne bez partnera a vnímam ho ako možnosť spojenia sa s božskou ženskosťou, s bohyňou a cítim ako pri tanci zažívam stavy duševného povznesenia a čo je najdôležitejšie, vnímam ako mi tento tanec dvíha ženské sebavedomie, sebaúctu a dôstojnosť.