Kráľovná korenia

09.05.2019

výpisky z knihy

  • Keď držím v ruke korenie, prehovára ku mne. Ten hlas je ako večer, ako začiatok všetkého sveta.
  • Ale ona už sníma svoj šál a dáva mi ho okolo ramien. Hebký a sivý ako hrdlo holubice a vôňa korenia, ktorá z neho stúpa je ako tajmoné poznanie, ktorému som sa vždy túžila naučiť.
  • Ty si jediná, v ktorej rukách korenie odpovedá.
  • o chilli - Dcéry, používajte ho iba ako poslednú možnosť. Je jednoduché zapáliť oheň. Ale kto ho potom uhasí? Lanka (chilli), dieťa ohňa, očista od zla. Keď už niet inej cesty.
  • ...škorica, ničiteľ nepriateľov, ti dá silu. Silu, ktorá rastie v nohách, v ramenách a najviac v ústach, dokiaľ jedného dňa nezakričíš - Nie - tak nahlas, že ich to šokuje a zastaví.
  • Oh, dnes som sa naučila ako hlboko v ľudskom srdci leží márnivosť. Márnivosť, ktorá je ďalšou podobou strachu z toho, že nebudeme milované.
  • Ty sa budeš volať Aparajita po kvete, ktorého nektár natretý na viečka vedie človeka k víťazstvu. Ty sa budeš volať Pia, po strome pial, ktorého popol sa natiera na telo, aby priniesol životaschopnosť. A ty...
  • Nepotrebujem úbohého smrteľníka, aby ma miloval.
  • Hovorí sa mu mahamul, korenie koreňa a každý má to svoje. Mahamul zlepšuje osud, prináša úspech či radosť, odvracia nešťastie.
  • Pre nich všetkých pálim večer tulsi, bazalku, ktorá krotí ego. Chuť sladkého bazalkového dymu poznám už na jazyku. Tak veľakrát ju pre mňa pálila matka korenia. Bazalka zmierňuje túžbu po moci, obracia k vnútornému zamysleniu a odháňa velikášstvo.
  • Tí, ktorí ťa najviac hnevajú, tí najviac potrebujú tvoju pomoc.
  • Hartuki, zvráštené semienko v tvare maternice, ktoré nemá americký názov. Hartuki pomáha matkám vydržať pôrodné bolesti. Bolesť spojená s radosťou ako omotaná tmavá a modrá pupočná šnúra okolo hrdla novorodenca.
  • Daksha, tu je semienko čierneho korenia, celé ho uvar a vypi to. Uvoľní to tvoje hrdlo, aby si sa naučila povedať Nie, slovo, ktoré je tak ťažké pre indické ženy, povedať: "Nie a teraz ma počúvaj." A Daksha predtým než pôjdeš, tu je amla pre rôzne protivenstvá. Amla, ktorú si i ja vezmem v niektoré dni, aby som uniesla bolesť, ktorú neviem zmeniť. Bolesť, ktorá rastie pomaly a je ako obrovský monzúmový oblak, ktorý zakryje slnko.
  • Cítila so jeho príchod dlho predtým, než stál pred zamknutými dverami obchodu a so psími očami sa díval na cedulku  - Zavreté -
  • Ja som iná. Prečo si myslíte, že ja nie?
  • Nepokúšam sa čítať jeho myšlienky. I keď môžem. Radšej chcem, aby mi ich povedal sám.