Bohyňa vo vyhnanstve?

23.05.2019

Zdá sa, že dnešná doba bohyniam praje. Dokonca sú trendy a slovo bohyňa sa skloňuje už i v marketingových kampaniach pre ženy. O šírke možností pre novodobé bohyne v rámci ezoteriky a duchovného sebarozvoja rozhodne nie je núdza. Ako to je však naozaj?

Je skutočná veľká bohyňa rada tomu, čo sa deje? Je ženský princíp všade, kde sa skloňuje slovo bohyňa? Alebo sa stalo zo slova bohyňa trend, ktorý dáva ženám pocit, že majú hodnotu? Vrátila sa bohyňa medzi nás v rôznych prevlekoch a každému sa prihovára jemu vlastným jazykom? Asi áno, to určite áno, ale predsa, kde je miesto pre hlbšiu mystiku?

Bohyňa so svojimi rôznymi archetypmi a podobami nám ukazuje ako sa dá žiť ženský princíp a aké možnosti a silu my ženy máme. Neznamená to však, že tieto jej podoby, archetypy, sú reálne obrazy ženy a že tam máme smerovať. Konieckoncov je to náš ľudský výmysel, tieto archetypy a rôzne podoby bohyne, ktoré vždy ukazujú bohyňu v jednej role, väčšinou bez širších súvislostí a celého príbehu. Pre ženu sú veľkou inšpiráciou, čo všetko je možné, ale neukazujú ako to môže dosiahnuť pozemská žena so svojim individuálnym osudom a príbehom.

Nie sú náhodou rôzne bohyne ako čerešničky na torte jednej veľkej vesmírnej bohyne, ktorá je pre nás v celistvosti neuchopiteľná a nepochopiteľná? Sme my ženy iba nedokonalé archetypy bohýň, nezrelé čerešne alebo naopak, sme súhrnom všetkých archetypov a môžeme prirodzene medzi nimi plávať a rozvíjať to, čo je pre nás v danej chvíli dôležité? Áno, je to tak. Tá torta veľkej bohyne nám patrí celá, čo ale znamená, že nám patrí i tá cesta s pádmi a vzostupmi, s bolesťou i radosťou, miesenie cesta, pečenie, nielen to zdobenie, to všetko je cesta bohyne.

Stotožňovanie sa s určitým archetypom bohyne nás môže pohltiť až do nebezpečného bláznenia, ale väčšinou ego prevezme opraty archetypu a vpasuje sa do role danej bohyne a tvári sa veľmi dôležito. Dosahovať určité archetypy bohýň je mužský princíp dosahovania vrcholov. A dnes sa tak veľa rozpráva o ženskom princípe. Jeho prítomnosť však nie je priamo úmerná tomu ako často sa slovo bohyňa používa. Niekedy áno a niekedy nie. Vrana k vrane sadá, každý nájde obraz seba, keď bohyňu hľadá.

Prečo o tom všetkom vlastne píšem? Je to preto, že som v sebe precítila hlboký smútok z toho, ako nedokážeme prijať skutočnú bohyňu v jej celistvosti. A potom nedokážeme prijať ani sami seba. Chceme vidieť iba žiarivú bohyňu, ktorá má všetko zvládnuté a pod palcom. Oceňujeme iba jej dosiahnuté výsledky! Áno, sme tu opäť pri mužskom princípe dosahovania, ktorý je úžasný pre mužov, ale vražedný pre ženy. Ženy si ho pokojne dnes prenášajú i do oblasti bohyňovania a je celkom bežné, že žena, ktorá sa práve potýka so životnými ťažkosťami, nie je považovaná za dosť božskú. Keď ich zvládne a začne žiariť, potom áno, potom môže byť dokonca hrdinkou sebarozvoja. Ale skôr nie. Až keď...

A keď sa jej dlhodobo nedarí, môže byť na ňu nazerané podozrievavo zo strany iných duchovných žien. I ona sama môže mať pocit, že stále je s ňou niečo zle, niečo musí byť ešte zablokované, nezvládnuté a tak... niečo asi áno, ale i táto cesta má svoju hodnotu a význam a nerobí, opakujem nerobí z danej ženy menej božskú. Tí, ktorí sa od nej odvracajú, pretože chcú vidieť iba jej žiaru, ale nechcú vidieť cestu k nej, nie sú tí praví. Bohyňa chce byť prijatá v celistvosti a to je to, čo radí i nám. Prijať sa so všetkým, čím sme na ceste boli a čím sme dnes.

Pristupujeme tak i sami k sebe? Sila bohyne nespočíva vo víťazení nad životnými okolnosťami, ale v prijatí samej seba v týchto životných okolnostiach. Boj prenechajme mužom a pestujeme si nehu a teplú náruč pre seba a potom i pre druhých. A neverme všetkým archetypom a bohyniam, sú to len obrazy bohyne vytvorené ľuďmi. Nezabúdajme, že veľká bohyňa s nami komunikuje cez naše vnútro, cez naše cítenie seba a tam je cesta sa s ňou stretnúť zoči voči. A naše telo je jej chrámom, sme vytvorené podľa jej podoby, preto nám je jej dokonalosť a dôstojnosť daná prirodzene a tie a tí, čo šliapu po ženskej prirodzenosti, šliapu po veľkej bohyni. Nedajme si vziať prirodzenosť života s jeho lekciami ani prirodzenosť tela, pretože v tom tkvie dokonalosť pozemskej bohyne.