Hanbím sa za teba...

26.02.2020

"Hanbím sa za teba"... tak tieto slová som počula neraz a boli adresované priamo mne od osoby, ktorá mi je veľmi blízka. Je moja najbližšia rodina.

Prvýkrát to bolo, keď som zažila to, ako sa za mňa niekto hanbí preto, ako vyzerám. Som veľmi štíhla. A ľudia z našej dediny, známi osoby, ktorá mi je veľmi blízka, sa pýtali, prečo som tak štíhla, či nie som chorá... A bol problém na svete. Dovtedy som sa celkom dobre vyrovnávala s tým, aká som prirodzene veľmi štíhla a hopkala som si životom s riadnou a naivnou dávkou optimizmu. A zrazu bum! Niekto na kom mi veľmi záleží príde domov s tým, čo si myslia nejakí známi a čo hovoria... a videla som na tej osobe, že je jej to nepríjmené. A ja som príčina toho, že ona sa cíti zle. A mala by som so sebou niečo robiť, aspoň sa inak obliekať, aby nebolo vidieť ako som veľmi štíhla. Cítila som to ako zradu a nastalo nenávratné uzavretie sa voči tejto osobe. Nie nepriateľstvo, ale uzavretie sa.

Druhýkrát to bolo horšie v tom, že sa jednalo priamo o moje činy a životné rozhodnutia, ktoré neboli najšťastnejšie, ale ja som si za nimi stála a v tej chvíli mi dávali význam a nič by som nemenila, pretože som to tak potrebovala. Aj keď mi priniesli najviac problémov s blízkymi ľuďmi a najväčšiu vlnu ohovárania v mojom živote, akú som doteraz zažila. Tu to bolo jasné a otvorené, že sa za mňa hanbí a nevie, čo má povedať známym, keď sa na mňa pýtajú. Akoby tí známi (dedinská komunita) boli nejakí bohom poverení sudcovia, ktorí majú právo sa vŕtať v životoch druhých ľudí. I tu som cítila zradu, ale i ľútosť, pretože som nechcela, aby sa pre moje osobné rozhodnutia niekto ďalší cítil zle, ale nemohla som ísť proti sebe.

Keď vám niekto povie, že sa za vás hanbí, znamená to, že:

  • nejednajú s vami ako so seberovnými
  • si z vás urobili súčasť svojho imidžu a ak im ho kazíte, ste zlí
  • ponížili vás na bytosť, ktorá má slúžiť ich cieľom a plánom a ak sa tak nedeje, nie ste dosť dobrí
  • nedávajú vám slobodu byť tými, ktorými ste
  • nectia vaše osobné hranice a právo sa samostatne rozhodnúť
  • sú zakomplexovaní, pretože si chcú budovať svoj imidž, status... cez vás
  • manipulujú vami, aby ste robili to, čo chcú oni, manipulujú cez citové vydieranie alebo vás zastrašujú spoločenskými dôsledkami - Nikto ťa nebude mať rád!

Hanba je ako vina za to, kým som a je to jedna z najhorších emócií, ktoré môžeme zažívať. Ale skrýva sa v nej zdroj tej najväčšej sily, osobnej slobody.

To, že sa za vás niekto hanbí, sa vás netýka!!!