Kráľovná púšte - filmová recenzia

30.08.2018

Film natočený podľa skutočného príbehu Britky, Gertrude Bell, (1868 - 1926), ktorá bola cestovateľkou, spisovateľkou, archeologičkou i horolezkyňou. Jej znalosť beduínskych kmeňov, úzke vzťahy s beduínmi a dokonalé poznanie arabského sveta púšte, zohralo dôležitú úlohu pri formovaní arabských štátov, najmä Iraku. Gertrude však nebola politička, ale v prvom rade bola žena púšte. Kráľovná púšte ako ju nazývali beduíni, ktorý na ňu dodnes spomínajú. Bola i svedkom arménskej genocídy a práve vďaka nej sa o arménskej genocíde dozvedel západný svet.

A práve o tejto žene a jej živote v púšti, ale i o jej láskach a samote, je film Kráľovná púšte v hlavnej úlohe s Nicol Kidman. Film je výpoveďou ženy, ktorá milovala púšť, svojich mužov i svoju samotu. Dej je rozdelený do viacerých životných úsekov, ktoré silne formovali Gertrudinu dušu a nakoniec i svet beduínov.

Pre mňa bol film hlboký a citový a dokáže ho plne pochopiť iba žena, ktorá už v živote zažila bolesť a predsa sa nevzdala svojich snov. I keď je to do istej miery životopisný príbeh, oveľa viac je tu cítiť príbeh púšte a jej skrytých síl.

Myšlienky z filmu

"Prvýkrát v živote viem, kto som. Moje srdce nepatrí nikomu, iba púšti."

"Milý denníček, prišli sme do oázy, ktorá je ako z beduínskej báje. Samota púšte ma utešuje v mojej vlastnej samote. Fattuh sa ma pýtal, prečo vždy žiadam dva poháre čaju. Mám mu povedať, že je to pre muža, ktorého nosím v srdci?"

"Čím hlbšie som prenikla do tohto tajomného labyrintu, tým viac som poznala samu seba."

"Raj nie je daný trvaním, érou alebo obydlím. Čaká na nás."