Prjaniki - Tradičné ruské perníky

21.09.2019

Perníky Пряники Prjaniki

Moja zdravšia, bezlepková a etickejšia verzia

Určite si pamätáte z detstva malé okrúhle perníčky s bielou cukrovou glazúrou, ktoré sa predávali v sáčku ako čajové pečivo. Tak presne tieto perníčky som si zamilovali u prababičky, ktorá si ich kupovala ku bezkofeinovej káve melte. Ani neviem, či sa dnes v takej podobe predávajú, ale Opavia vyrába ruměnky, ktoré sú rumovou verziou týchto ruských perníčkov.

Recept som vytvorila úpravou jedného z tradičných ruských receptov, ktorý som našla na Olga´s Flavor Factory

Moja verzia je bez masla - použila som kokosový olej, bez hladkej múky - použila som pohánkovú, bez kypriaceho prášku - použila som sódu bikarbónu. Cukor v ceste som nahradila datlami a na cukrovú glazúru a posyp som použila nerafinovaný hnedý cukor z Maurícia, ktorý je najlepší. Namiesto instantnej kávy som použila čakankovú kávu, meltu. Zmes korenín som si vytvorila sama z inšpirácie z iných receptov na ruské perníčky.

Ak vás zaujímajú koreniny, používajú sa rôzne zmesi z týchto korenín: nové korenie, klinček, škorica, muškátový oriešok, aníz, kardamon, zázvor


Aktualizácia ku 10. 12. 2023 - chuťovo ešte lepšia verzia

použila som hladkú múku celozrnnú dvojzrnku bio (značka Prazrnko), v tejto verzii som použila asi 5 šálok múky, teda o čosi menej ako v pôvodnej verzii, pretože skôr sa mi vytvorila vhodná konzistencia cesta

ako tuk som použila ghí (množstvo ako v pôvodnom recepte)

namiesto medu som použila brezový cukor xylitol (množstvo ako v pôvodnom recepte)

zmes korenín som si tiež tentokrát vyrobila sama

2023
2023
2019
2019

Ingrediencie:

  • v recepte som použila 2 dcl - 200 ml šálku
  • jedna šálka nápoja melty
  • 1 šálka rozpusteného panenského kokosového oleja
  • 1 šálka nadrobno pokrájaných datlí - (tie sa rozmixujú v melte a kaša sa pridá do cesta)
  • jeden a pol šálky medu
  • asi 6 šálok pohánkovej múky - (pomlela som si pohánku v mixéri)
  • 3 lyžičky sódy bikarbóny
  • pol lyžičky sódy bikarbóny sa zmieša s lyžičkou bieleho vínneho octu alebo jablčného octu a táto zmes sa pridá do cesta
  • 2 domáce vajíčka
  • Koreniny - veľmi dôležitá časť receptu - použila som iba koreniny značky Sonnentor, lebo ich mám rada a sú bio, dávala som plnšiu lyžičku korenia

  • 3 lyžičky keksíkového korenia
  • 2 lyžičky perníkového korenia
  • jedna a pol lyžičky mletého nového korenia - nové korenie dodáva tú správnu chuť a práve toto korenie je tajomstvom chuti ruských perníčkov, nové korenie som si pomlela v kávovom mlynčeku, aby bolo čerstvé
  • 1 lyžička mletého anízu
  • 1 lyžička mletého kardamónu
  • nerafinovaný hnedý cukor z Maurícia - na glazúru alebo obalenie

zloženie keksíkového korenia:

škorica Ceylon

muškátový oriešok

klinček

zloženie perníkového korenia:

škorica cassia

anýz

klinček

kardamon

koriander



Postup:

  1. v mise som zmiešala s drevenou vareškou roztopený kokosový olej s datlovou-meltovou zmesou a s medom
  2. potom som pridala zmes vínneho octu/jablčného octu a sódy bikarbóny
  3. začala som pridávať múku a sódu bikarbónu
  4. potom vajíčka
  5. asi po 4 šálkach múky som začala pridávať koreniny a po každom korení som cesto dobre premiešala, po pridaní všetkej múky a korenín, som cesto dobre premiešala a ochutnala, či mu nič nechýba, cesto sa môže zdať riedke a lepkavé, napr. ako kysnuté cesto na langoše a osúchy, ale potom v chladničke stuhne, môžeme pridať múku, ak sa nám zdá cesto príliš riedke, ale nikdy nepridávame múku na úkor chuti
  6. toto cesto musí byť v chladničke min. 4 hodiny, ja som ho nechala celú noc, asi 12 hodín dobre odstáť
  7. na druhý deň som si nachystala plech s pečiacim papierom a začala som robiť guličky tak, že som si s lyžicou vždy odobrala cesto, najlepšie je si odobrať časť cesta do misky a zbytok nechať v chladničke, pretože, keď sa začne cesto topiť, zle sa s ním pracuje
  8. z cesta som robila guličky, pri pečení sa roztečú do bochníkov, radšej ich dávame na plechu ďalej od seba, pretože sa zväčšia
  9. piekla som ich asi na 180°C, asi 15 - 18 minút, treba si to postrážiť
  10. perníčky som po upečení nechala vychladnúť a potom som niektoré ozdobila cukrovou glazúrou, niektoré som obalila hnedým práškovým cukrom, ostatné som nechala bez cukru a uskladnila som ich v dóze na suchom a chladnom mieste, najlepšie sú pár dní po uskladnení, avšak nedávajte do dózy perníčky obalené v práškovom cukre, pretože cukor zvlhne a ostane lepkavý a ťahavý, najlepšie je ich obaliť cukrom pred podávaním
pred
pred
po
po

Cukrová glazúra - hnedý cukor + voda, použila som kryštálový i práškový hnedý cukor, práškový som si vyrobila pomletím hnedého cukru na kávovom mlynčeku. Vytvorila som lepkavú hmotu z cukru a vody a perníčky som z jednej strany namočila do glazúry a nechala usušiť. Cukrová glazúra z hnedého cukru ostáva hnedá vo farbe perníčku.

Cukrový posyp - pomletý hnedý cukor na kávovom mlynčeku sa zmení na biely a dodá perníčkom tradičný biely vzhľad. Perníčky som obalila v cukre z jednej strany.

naľavo - perník bez glazúry a posypu

v strede - s práškovým hnedým cukrom

napravo - s cukrovou glazúrou z hnedého cukru

Tipy - do cesta či galzúry môžeme pridať vanikový extrakt, mätový extrakt - čo je jedna z verzií týchto perníčkov alebo rum či rumovú príchuť.


KAROBOVÁ verzia - dve šálky pohánkovej múky nahradíme dvoma šálkami karobu alebo kakaa. Perníčky môžeme ozdobiť i orechom, ale ako sa perníček pri pečení rozteká, nie vždy ostane orech presne v strede.


Perníčky mi vyšli na prvýkrát a chuťovo splnili moje očakávania ( i náš staford sa išiel za nimi zblázniť) a vrátili ma do čias môjho detstva s prababičkou, ktorá ich mala rada, i keď ich nikdy nepiekla. Na Slovensku asi nemáme tradíciu pečenia týchto perníčkov, tak som si ju pre seba založila.

Dobrú chuť