Rámen

25.01.2021

Recept na Vege Rámen japonskú polievku a hlavné jedlo v jednom

Rámen je japonský pokrm, veľmi sýta polievka, ktorá sa môže servírovať ako hlavné jedlo. Pôvod má v Číne.

Skladá sa z 3 základných častí:

rezance

vývar

topping

Medzi topping patrí napr. jarná cibuľka, uvarené vajíčko, riasy, hríby, bambusové výhonky...

Keďže rámen pozostáva z troch častí, tak ho i pripravujeme. Každú časť zvlášť.

Ingrediencie a postup:

rezance:

  • uvarila som asi polovicu balenia pohánkových vlniek z českej pohánky od Pohánkový mlýn Šmajstrla keďže varím bezlepkovo, avšak dajú sa samozrejme použiť ryžové rezance, pohánkové slíže...

vývar:

Tradične niekoľkohodinový vývar z mäsa a kostí, ale ja som sa zamerala na vegánskú verziu. Použila som sušený kokos. Určite by sa dali použiť i rozmixované kešu oriešky, či iné rastlinné mlieka a smotany... ale kokosové mlieko vyrobené doma zo sušeného kokosu má veľmi bohatú chuť a je výdatné. Vo vegánskych a vegetariánskych verziách sa často používa na dochutenie miso a tahini.

  • ingrediencie
  • 1 šálka (300 ml) sušeného kokosu
  • 1 liter vody
  • asi 5 lyžíc lahôdkového droždia
  • 1 lyžica sójovej omáčky
  • trochu chilli, čierne korenie a soľ podľa chuti
  • postup
  • sušený kokos zalejeme litrom vriacej vody a necháme asi 20 minút odstáť
  • potom túto zmes nalejeme do výkonného mixéru a dobre rozmixujeme
  • prelejeme cez sitko do hrnca, lyžicou postláčame v sitku kokos, aby sa dobre vyžmýkal (kokosvú drť, ktorá nám zostane môžeme použiť do kokosových sušienok alebo do koláča...)
  • toto kokosové mlieko znova vylejeme do mixéru a pridáme lahôdkové droždie a dobre rozmixujeme a "vývar" je takmer hotový
  • nalejeme ho do hrnca a ochutíme sójovou omáčkou, koreninami a až nakoniec soľou podľa našej chuti

topping:

Je najtvorivejšia časť receptu a je len na nás, čo preferujeme. V tomto recepte som použila to, čo som mala doma práve dostupné a čo mám rada. Tu sa fantázii a chuti medze nekladú, ale tradične sa používa menej prísad a sú typicky ázijské - riasy, huby, bambusové výhonky a plátky, tofu... a potom zelenina a koreniny.

  • ingrediencie a postup
  • zvoľte si svoje vlastné ingrediencie podľa chuti
  • pór - nakrájala som ho na kolieska udusila na panvici na kokosovom oleji
  • hríby - uvarila som sušený sírovec a nakrájala som ho na drobné kúsky, viac v článku tu Vegánske mäso - Sírovec obyčajný, ale môžu byť rôzne huby ako šampiňóny, skvelá je hliva ustricová a iné...
  • uvarené vajíčka

Ako servírujeme Rámen?

  • rámen sa najlepšie servíruje v širšom a hlbšom tanieri či miske
  • najprv do misky nalejeme vývar
  • potom opatrne položíme rezance a topping
  • tradične je rámen hustý a topping vo vývare nepláva, je to však vec chuti a podľa toho volíme množstvo rezancov, vývaru i toppingu

Dobrú chuť!

Ďalšie variácie s hokaido bez rezancov alebo so zeleninou a marinovaným tofu v sójovej omáčke alebo veganská verzia bez vajíčok a s riasou wakame a vývar ochutený kurkumou, preto je žltučký

vegetariánsky a vegánsky rámen na instagrame